Novosti

Šarmantna, spontana i inteligentna komedija u rukama iskusne redateljice

02.05.2023.

Bila prva u mandatu novoga intendanta ili zadnja dramska u sezoni, posve je nebitno ako je predstava dobra, a najnovija je premijera osječkoga HNK-a – vodvilj Raya Cooneya Dva u jedan (u izvorniku Out of order) bila upravo to, što su najbolje potvrdile izvrsne reakcije oduševljene publike od gotovo prve minute pa sve do kraja. Reklo bi se da su svi vladali svime, jer je toga petka, 21. travnja, sve izgledalo kao vrlo dobro odrađen posao.

U rukama iskusne i, kako piše u knjižici, „omiljene i znane“ Beograđanke sa subotičkom adresom Olivere Đorđević (treći put režira u teatru u kojem je i njezin otac davne 1966. započeo svoju glumačku karijeru), ova je komedija zabune šarmantno, spontano i inteligentno nasmijala osječku publiku. Smijali su se ludorijama, prijevarama i zapanjujućim slučajnostima koje ugledne buržoaske ljude koji se šuljaju po hodnicima londonskoga hotela dovode u bezizlazne i škakljive situacije.

Osim diplomom režije novosadske Akademije umetnosti, Olja Đorđević može se pohvaliti i završenom Jefferson Performing Arts High School u Portlandu (Oregon). Za pohvalu joj je, stoga, i ova vrlo sigurna izvedba za Osijek stilizirane obrade Cooneyeve komedije zabune, čija je radnja smještena u Englesku burnih 80-ih godina prošloga stoljeća, uz dobru dozu koketiranja i prostorne i vremenske aktualnosti. Lucidan izvorni tekst u odličnom prijevodu i adaptaciji redateljice i uz dobru viziju, dobar je poligon koji su neki sjajno iskoristili, a igranje vodvilja zahtijeva ansambl talentiranih glumaca koji rade zajedno kao tim, ali i podršku redateljičina autorskog tima, što je ovdje također bilo neupitno.

Kostimi Milice Grbić Komazec savršen su ukras za ljude kojima je novac zaštitni znak, a svi oni paradiraju kroz elegantne interijere Damjana Paranosića, koji raskošno evociraju uživanje više klase. Scena napola podijeljena nevidljivim zidom dodatno sve čini komičnijim i izazovnijim.

U ludom svijetu 20. stoljeća engleskog dramatičara, 90-godišnjeg Raya Cooneya (rođ. 1932.), veselje proizvode nevjera i znatiželja, poznati stereotipi u neočekivanim situacijama, zadiranje i izrugivanje taštinama.

U ovoj priči o pomoćniku čiji je jedini zadatak rezervirati hotelsku sobu za zastupnika Richarda Willeya i njegovu ljubavnicu (uz niz katastrofalnih pogrešaka nespretnoga pomoćnika, koje dovode do nekih prilično ekstremnih komplikacija) najbolja izvedba svakako dolazi od Miroslava Čabraje (ujedno i ravnatelja Drame) koji je toga petka pod temperaturom glumio smušenoga Georgea Pigdena. I s pravom se može reći da je na sceni gorio i nosio lavovski komad predstave. I sam je priznao da mu je ovo bila fizički najzahtjevnija uloga, ali joj je dorastao, pokazao je.

Smiješnim se trenucima šašave komedije, po kojima je Cooney s pravom poznat, bilo teško ne nasmijati se. Vrhunac komičnosti je kada Pigden blaženo nedužan završi u hotelskom krevetu sa šefovom ženom.

Naočitoga političara u usponu, razmetljivog i zaljubljenog Richarda Willeya koji pokušava sakriti svoju ljubavnicu Jennifer Bristow (koju je utjelovila sve bolja i bolja Antonia Mrkonjić) od svoje žene (što je i glavna nit radnje), čvrsto je i uvijek sigurno odigrao Ivan Ćaćić (odličan komičar, kojemu ovo ipak nije uloga života), a Ivana Soldo Čabraja dobro im je parirala kao njegova vesela i vrckasta, tašta i prostodušna supruga Pamela.

Ono što publika sigurno neće brzo zaboraviti izvedbe su Duška Modrinića kao hladnokrvnoga konobara orijentalnoga podrijetla te Antonije Pintarić kao vatrene, no nespretne sobarice mediteranskoga podrijetla Marie. Bio je pravi užitak svaki put kada su se pojavili na sceni. Rasterećeni odgovornosti velikih uloga, totalno su bili opušteni i uvjerljivi. Nimalo se loše nije snašao ni Aljoša Čepl u ulozi Edwarda (kojemu je zaštitni znak bio Ugly Christmas Sweater, a poslije i hotelski ručnik, kao i većini likova), a nenametljivo je zabavan svakako bio i Mirko Ilibašić kao francuska recepcionarka neobrijanih nogu, koja voli zaviriti u čašicu.

Izgubljenu u vremenu i prostoru londonskoga hotela, jer su joj sva zanimljiva događanja po hotelskim sobama izmicala za dlaku, Lily Chatterton utjelovila je iskusna Anita Schmidt, a u ulozi menadžera bio je Mario Rade.

Sve je to Cooney iscrtao matematičkom preciznošću, likove tretirajući kao stvarne ljude. Pozornost koju posvećuje gradnji likova i zapleta obilato se isplati i glumcima i redatelju, pružajući gledateljima mnogo zadovoljstva.

Narcisa Vekić, KAZALIŠTE.hr, 27. travnja 2023.

Moglo bi vas zanimati

Newsletter