07.06.2024.
Akademski muzičar dirigent i profesor teorijskih glazbenih predmeta, Osječanin Krešimir Batinić posljednjih mjeseci sa solistima, zborom i orkestrom HNK-a u Osijeku priprema operu Bedřicha Smetane Prodana nevjesta. Režija je u rukama Petre B. Blašković, a premijera je u petak, 14. lipnja, u 20 sati.
Rad maestra Batinića osječkoj je kazališnoj publici dobro poznat kroz različite koncertne i scenske projekte, a posljednje po čemu ga pamtimo Nagradom hrvatskog glumišta nagrađena je opereta Franz Lehára, Vesela udovica.
* Smetanina je opera bogata elementima češkoga folklora, uključujući narodne plesove i glazbene motive. Ima specifičan ritmički i melodijski karakter. Koliko su svi ti elementi važni za izvedbu?
– Tako je. Smetanina Prodana nevjesta je opera nastala u vrijeme nacionalnih preporoda tadašnje Europe. Samim tim prepuna je elemenata češkoga folklora – iako skladatelj nije izričito citirao češke melodije i napjeve. Svoju “narodnost i nacionalnost” operi dao je kroz cijeli niz ritmičkih i melodijskih figura, kao i korištenje plesova – posebno polki. Veliku važnost u operi igraju puhački instrumenti (posebno klarinet i oboa); specifičnosti poput korištenja intervala sekunde, koji je karakterističan za češki folklor. Na nama je da glazbeno što vjernije izvedemo ono što je Smetana zamislio dok je pisao ovu operu.
Kako Smetaninu uporabu narodnih elemenata u glazbi činite pristupačnima suvremenoj, mladoj publici?
– Iako nastala prije više od sto godina, Prodana nevjesta je glazbeno vrlo svježa i zanimljiva, tako da vjerujem da je i danas pristupačna svima.
* Kako uravnotežujete narodne elemente s klasičnim opernim stilom?
– Vrlo je bitno dobro poznavati stilove u opernoj literaturi. Prodana nevjesta spada u opere slavenskoga područja i kao takva ima neke svoje zakonitosti. Drukčije se pjeva nego talijanske opere iz toga doba.
* Kaže struka da je „važno zadržati živahnost i dinamiku glazbe, posebno u plesnim scenama i da naglasak treba biti na detaljima poput tempa, dinamike i fraziranja će značajno utjecati na ukupni dojam“. Slažete li se?
– Vrlo je važno što više se približiti zamislima skladatelja. Smetana je vrlo detaljno i konkretno u partituru napisao što želi (naglasci, dinamika, tempo, karakter) – što je dobro, jer je s jedne strane kao dirigentu i izvođaču puno pomogao.
* Što je Vama važno kod operne glazbe, kao dirigentu? Što želite da dođe do izražaja? Ako se to uopće može pretočiti u riječi.
– Emocija. Uz dobru izvedbu, emocija je ono što nas sve pokreće.
* Koje alate koristite da biste postigli i glazbeno i interpretacijski što želite od solista i zbora? Svaki solist ima svoj izvođački stil. Kako ih usklađujete sa svojom vizijom?
– Kao dirigent koji ima svoju viziju onoga što bi htio, volim od solista čuti i njihovo viđenje interpretacije – zašto bi nešto izveli ovako ili onako. I zato zajednički dolazimo do naše interpretacije. Tako smo svi uključeni u interpretaciju.
* Orkestar mora sve elemente interpretirani valjano. Kako motivirate orkestar i pjevače na probama?
– Bitno je imati dobar i kvalitetan odnos sa svim sudionicima. Vrlo važno je da ja znam što želim i da se svi međusobno uvažavamo i onda od svih dobijete maksimum.
* Što Vam je kao dirigentu posebno izazovno u ovoj operi?
– Ovo je prva opera koju dirigiram u mojoj karijeri. Tako da je sama ta činjenica jedan veliki izazov. Otkako sam postao dirigent, velika mi je želja bila dirigirati operu i, evo, konačno se ostvaruje. S velikim respektom i poštovanjem sam ušao u cijeli ovaj proces.
* Kakav je bio Vaš dojam kada ste se prvi puta susreli s operom Prodana nevjesta i je l’ se promijenio kroz godine?
– Prodaju nevjestu sam prvi puta gledao sad već davne 1997. ili ’98., upravo u HNK-u u Osijeku i sjećam se da mi je ostala u lijepom sjećanju. Sada, skoro 30 godina kasnije, kada sam ušao puno dublje u cijelu operu, jasno mi je zašto me tada ova opera kupila.
* Što smatrate najvažnijim za uspješnu izvedbu Prodane nevjeste? Koje su ključne scene ili glazbeni brojevi na koje posebno pazite?
– Najvažnije od svega je sinergija svih uključenih u izvedbu. Uvertira Prodane nevjeste jedna je od najtežih uvertira operne literature – zato se često s orkestrom zafrkavam da ako preživimo uvertiru -ostatak predstave će biti lako.
* Koji je Vaš omiljeni glazbeni dio ili scena iz ove opere i zašto?
– Ne mogu posebno izdvojiti neki dio opere, jer je sve na svoj način lijepo i u svakom broju našao sam ono nešto što me svaki put naježi, što mi probudi emociju.
Narcisa Vekić / HNK u Osijeku