12.05.2022.
Piše: Drago Hedl*
Još mi se na Bulevaru činilo da sva ta nabujala rijeka ljudi teče baš kamo i ja – na premijeru, u Kazalište u Cesarčevu! Uvijek sam išao s nekim strahom, bojao sam se da će već na ulici netko primijetiti da sam slijepi putnik i glasno to reći ostalima. Zapravo sam se bojao bez razloga. Na brodu koji se zove galerija, uvijek se našlo jedno mjesto samo za mene.
S besplatnog mjesta na galeriji gledam i osjećam se savršeno ravan ostalima, uvjeren da sam među odabranima koji saznaju strogo skrivene tajne, koje će oni što danas nisu tu, saznati tek mnogo, mnogo kasnije. Na četvrtoj ili petoj reprizi.
Na premijeri je sve tako drugačije, sve se razlikuje od reprize i ja sam o tome svjestan tek kada završi predstava, kada zamre dugi pljesak i glumci odu mahajući, noseći svoje premijerno cvijeće. U početku mi je smetala ta napetost, napetost što se osjećala čak i u pauzi, u bifeu dok sam se motao među glumcima u kostimima i pomalo stidljivo zatražio kavu, koja mi se, ustvari, uopće nije pila. Napetost sam osjećao i u hodu glumaca, u načinu na koji su pili kavu, koja im se, vjerujem nije pila baš kao ni meni. I kao da je bilo manje žamora i u gledalištu; nitko nije čekao znak zvonca da se vrati i sjedne na svoje mjesto.
Svi kao da smo čekali onaj posljednji naklon, onaj trenutak kada svi glumci dolaze pred nas i kada im plješćemo dugo i od srca, sretni što smo zajedno proživjeli nešto lijepo i teško. Na reprizi nikada nisam osjećao tako nešto i zato sam sve više vjerovao da sam saznao drugima nedostupnu tajnu.
O predstavi sam razmišljao tek mnogo kasnije.
„Kazalište“, god. XI, br. 77; Osijek, 16.-28. veljače 1975.
Odabrao: Ljubomir Stanojević
*Istraživački novinar i književnik opsežnog i priznatog opusa, Drago Hedl (Osijek 1950.) suradnik je „Kazališta“ i HNK u Osijeku od najranije mladosti. U „Kazalištu ’69’“ (br. 1-2, siječanj – travanj) objavio je kraću prozu „Vasilisa“ i otad, u raznim vidovima surađuje s osječkom kazališnom kućom.
Lirski zapis „Premijera“ jedan je od objavljivanog kolumnističkog niza „Kazalište, ogledalo vremena“, tada mladoga, 25-godišnjeg autora.
Foto: Vjekoslav Skledar